Folia – kolor kameleon samochodu

0
642

Oklejanie samochodu to sposób na zakrycie naruszonego przez ząb czasu, zmatowiałego lakieru albo zwyczajnie na zmianę oblicza samochodu i nadanie mu unikatowego i nietuzinkowego wyglądu.

Folii używa się nie tylko to optycznego tuningu auta, ale stosuje się je również do celów marketingowych. Firmy instalujące takie rozwiązania przekonują, iż jest to metoda całkowicie bezpieczna dla karoserii w dodatku pozwalająca na jego zabezpieczenie przed wpływem warunków atmosferycznych i uszkodzeniami mechanicznymi powstałymi w wyniku niewielkich otarć o chaszcze, czy uderzeń małymi kamykami podczas jazdy.

Folia kameleon – wtop się w otoczenie!

Okazuje się, że folia kameleon jest nie tylko łatwiejszą, ale też nieco tańszą i całkowicie odwracalną alternatywą dla zmiany lakieru samochodu. Zapoczątkowano stosowanie tej metody w Niemczech, a dokładniej na tamtejszych, zawsze beżowych taksówkach. Foliowanie karoserii okazało się świetnym wyjściem dla początkujących taksówkarzy, których samochody nie miały wymaganego przez korporację koloru.

kameleon oklejenie auta

Producenci folii kameleon oferują swoim nabywcom ponad 500 różnych kolorów i wzorów z niekiedy nawet dziesięcioletnią gwarancją. Ma to szczególne znaczenie w zabezpieczaniu aut, które dopiero co opuściły salon samochodowy, gdyż w wielu przypadkach pokryte są nietrwałym i podatnym na uszkodzenia lakierem ekologicznym. Zastosowanie folii kameleon ma szczególne znaczenie w autach terenowych i samochodach typ SUV, gdyż właśnie te pojazdy poruszają się często w trudnym, poza drogowym terenie i są narażone na różnego rodzaju uszkodzenia lakieru.

Oprócz ochrony karoserii jest to świetna stylizacja zwykłego samochodu na barwy np. wojskowego lub innego kamuflażu. Możliwy jest też do uzyskania efekt postarzania samochodu w postaci rdzawych zacieków lub efektu spalonej blachy.

Ile kosztuje i na czym polega „kolor kameleon”?

Montaż folii kameleon to proces wymagający dużej precyzji, modelowania folii i uprzedniego usunięcia wszelkich niedoskonałości z karoserii takich, jak np. rysy, czy rdzawe plamy. Całość może zająć nawet 5 dni roboczych i kosztować od 3 do nawet 5 tys. złotych za oklejenie całego średniej wielkości samochodu, co w porównaniu z kosztami całkowitej wymiany i renowacji lakieru może być i tak ceną niewygórowaną. Za oklejenie wybranych elementów (np. maska, dach) zapłacić należy między 500 a 700 zł.

Proces kładzenia folii kameleon i każdej innej okleiny (w tym bezbarwnych zabezpieczeń) wymaga modelowania i precyzyjnego przycinania materiału. Wcześniej należy zdemontować wszystkie elementy przeszkadzające w dokładnym oklejeniu karoserii (klamki, lusterka itp.). Po położeniu folii wykorzystuje się jej termokurczliwość i wygrzewa się ją dla lepszego przylegania do lakieru. Dodatkowo należy dbać, aby między lakier a tworzywo nie przedostały się nawet najmniejsze ilości powietrza mogące zniweczyć w mgnieniu oka cały trud i efekt procesu.

Dbanie o folię kameleon przypomina dbanie o zwykły lakier. Zaleca się myjnie bezdotykowe i stosowanie specjalnych preparatów do powierzchni PVC.